fredag 17 september 2010

Hemmagjorda soltorkade tomater!


Har inte haft en tanke på att göra egna soltorkade tomater.
Fick ta hjälp av ugnen istället för solen, för den lyser inte
så intensivt numera ;) Faller mest STORA droppar nuförtiden!
Åh de blev faktiskt grymt goda... och helt klart billigare peng
än att köpa de klara i sin förpackning! Krävs ju bara lite
planering, i och med att de ska vara inne i ugnen några timmar!
Perfekt att ha till salladen, bruschettan, risotton...jag allt möjligt!
Do it! Du kommer inte bli besviken!

Hemmagjorda soltorkade tomater

500 gr cocktailtomater
3/4 tsk örtsalt
6 skalade vitlöksklyftor
1 tsk torkad basilika
1 tsk torkad oregano
2 dl olivolja

Gör så här:
Halvera tomaterna i halvor och lägg med snittsidan upp
på bakplåtspapper.
Sätt på ugnen på 75 grader (gärna varmluft).
Låt tomaterna torka i ugnen i 4-6 timmar, beroende på
hur stora de är. Kolla så de inte blir brända.
Tag ut plåten och låt svalna. Skala vitlöksklyftorna.
Blanda olivolja, örtsalt, basilika och oregano.
Varva tomaterna, vitlöken och olijan i en glasburk.
Förvara svalt!
Perfekt som gå-bort-present oxå!

8 kommentarer:

  1. Jag har funderat på detta, men inte kommit till skott. Men jag kan tänka mig att det blir jättegott. Roligt att kunna ge bort också.

    SvaraRadera
  2. gillar idén och verkligen tipset om att ge bort det som present, hur glad hade man inte blivit själv över att få en burk hemgjorda soltorkade tomater, ska helt klart göra detta nästa gång det är dags för middagsbjudningspresent :-)

    SvaraRadera
  3. Nu har jag provat! Men jag har precis lagt mina tomater i en burk så jag får vänta tills imorgon med att provsmaka :-)

    SvaraRadera
  4. Hej Pernilla! Kul att du testade... enligt mig är de väldigt mumsiga...kul att höra vad du tycker... Kram

    SvaraRadera
  5. Spännande! Detta måste testas! Hur länge håller dem sig i kylen tror ni?

    SvaraRadera
  6. Hej Annika! Jag tror de håller sig i en till två veckor. Det beror helt på tomaternas mognad när de köps! Lycka till! Kram Gourmetmorsan

    SvaraRadera
  7. Fick se ditt tips återgivet i Postens Uppslaget och kunde inte låta bli att gå hit och kolla.
    Har tyvärr inte tillgång till en trädgårdstäppa så inte tomater att torka men gillar verkligen tipset och gillar soltorkade tomater så sprider det gärna då det låter som ett gott sätt att ta tillvara mat på.

    SvaraRadera