fredag 3 september 2010

Kantarellsoppa....





Kelda® Soup in a cup

Vad sägs om att kunna bege sig till frisören, samtidigt bli
inspirerad av massa fina saker till hemmet, och bli bjuden
på fantastiska skorpor och en underbar tvätt och massage...
å så klippning förståss;)
Detta hände idag när jag begav mig till Paus i Breareds
saluhall för klippning. Jag fick mig en underbar upplevelse,
där jag blev helt tok-kär i de här fina temuggarna, som jag
bara kände att jag måste ha med hem...Bra pris var det oxå
159 kr/st. Visst är de fina? Så kvällen till ära invigde jag dem
med kantarellsoppa, som förrätt innan vi gick loss på det
underbara lammet som också införskaffades i saluhallen på
Tovedals! Bara ett måste ifall ni funderar på lamm... den
marinaden är ju bara outstanding! Som tillbehör blev det
getostrisotto med liten gremolata...

Nu ligger vi fint i soffan och orkar knappt röra oss...
Åh nu är det bara att börja sjunga upp inför imorgon
då det både vankas födelsedag och som jag sagt
tidigare...AFTER BEACH FEST!

Vad har ni för lördagsplaner?
Jag hoppas ni får en härligt helg om inte annat!
Kram på er!

Kantarellsoppa
4 portioner

1 liter gula kantareller
1 msk smör
1 gul lök
0,5 liter kycklingfond
1,5 liter mjölk
3 dl grädde
salt
peppar

Gör så här:
Rensa kantarellerna från ev. jord och löv
Skala och hacka löken. Fräs den lätt i utan att den tar färg.
Lägg i de rensade kantarellerna och låt de fräsa tills de
blir mjuka. Ta ur hälften av kantarellerna, tillsätt övriga
ingredienser. Låt alltsammans sjuda i 15 min.
Mixa soppan slät med stavmixer. Smaka av med salt
och peppar. Red den ev om den önskas vara tjockare
i konsistensen. Häll upp soppan i skålar och toppa
med resten av kantarellerna och en kvist persilja.
Servera med ett gott bröd!

Lamm med getostrisotto



Örtmarinerad lammfilé med getostrisotto
Färdig örtmarinerad lammfilé ca 200 gr/person
Getostrisotto:
2-3 personer
2 dl avorioris
0,5 st gul lök
2 msk smör
1 dl vitt vin
6-7 dl hönsbuljong
1 dl riven parmesanost
1 dl chevréost i små bitar
salt och peppar

Gör så här:
Hacka löken fint. Smält smöret i en kastrull
och fräs löken mjuk. Häll i riset efter någon minut och
fräs alltsammans glansigt under 2-3 minuter. Tillsätt vinet.
Späd sedan i omgångar och under omrörning med
buljongen. Låt riset suga upp all buljong innan det fylls på
med mer. Koka på svag värme i 20 minuter tills riset känns
mjukt. Rör ner parmesanosten och getosten och smöret.
Smaka av med salt och peppar.

Gremolata:
Blanda olivolja, vit balsamvinäger, färska örter som är finhackade
alt. mixade och flingsalt... Ringla gremolatan lägg över risotton.
Lovley!!!!!!

6 kommentarer:

  1. Åh så mycket gott :) Getostrisotto har jag aldrig smakat, låter ljuvligt. Ska absolut lägga det i min mentala "recept att göra" -hög :)

    SvaraRadera
  2. Åh så mycket gott du gör!! Jag blir tokig på alla dessa kantareller över allt, jag vill ha!! ;)
    Ha en kul After beach och får jag gissa att du kör After ski klädsel ? ;S

    SvaraRadera
  3. Hej Kaksmulan!
    Nej After ski klädsel är nog till att ta i lite...blir nog väldans varmt... Gissa igen eller håll ut så kommer snart svaret :-)
    Kram

    SvaraRadera
  4. Kantarellsoppa äter jag gärna, men inte risotto,jag vet inte riktigt vad det är men det går bara inte. Frisörbesöket låter mycket trevligt. Men kan ju bli lite extra dyrt...

    SvaraRadera
  5. Tack för en mycket inspirerande och trevlig blogg med härliga recept! Idag har jag precis testat receptet på kantarellsoppan, fast jag bytte de gula kantarellerna mot trattisar då jag hittade massor i skogen idag! Blev jättegod, så den ska familjen snart få till middag med hembakt bröd. Fast jag noterade att det står 1,5 liter mjölk i receptet, men jag gissar att det nog ska vara 1,5 dl? /Mvh en nykomling till läsare!

    SvaraRadera
  6. Vilket härligt recept på kantarellsoppa! 1000 tack!!!

    SvaraRadera