måndag 13 september 2010

Burritos istället för tacos eller både och..

Här hemma står tacos högt i kurs vad det gäller fredagsmat.
Men jag ska villigt erkänna att jag inte är så förtjust som
mannen min... men ibland får man bjuda till! Men i fredags
gjorde jag ytterligare ett tillbehör eller rättare sagt maträtt
nämligen Burritos, som oxå passar till tacosbordet! Fyllningen
blev kyckling med zuccini å lök å så tacokrydda försåss...
En enkel och trevlig kvällmat en vanlig vardagkväll oxå!
Brukar ni göra burritos hemma, och i så fall vad har
ni för fyllning?

Här kommer mitt recept!

Burritos
För 4 personer om man bara äter burritos och sallad
4 st kycklingfiléer
2 st röd lök
2 st zuccini
1 msk olja

2 dl creme fraiche
Tacosås, mild alt. medium 340 gr
Riven ost

Brun alltihop, först kycklingen och sedan resten.
1 påse tackokrydda, ca 40 gr.
1,5 dl vatten
Blanda kryddan med vatten och kycklingen och grönsakerna.
Lägg blandningen i tortillabröd och rulla ihop.
Lägg i en ugnsfast form.
Blanda creme fraiche, tacosås. Bred blandningen över rullarna
och strö över riven ost.

In i ugnen på 250 gr i 10-15 minuter.

Servera med en god sallad!



8 kommentarer:

  1. Det här måste jag verkligen prova till fredagsmys (förstås bara måndag än) men snart så... har hittat så mycket annat gott i din blogg!! Här blir jag bara hungrig o fikasugen.Ha en bra vecka!

    SvaraRadera
  2. Smarrigt! Det där ska jag absolut prova - kanske redan i veckan.

    SvaraRadera
  3. gott!

    brukar helst bli kyckling när vi gör burritos. jag gör ofta en fyllning som är oförskämt snabb och enkel: blanda ihop en burk keso, en grillad kyckling i bitar, en burk salsa och ett gäng hackade champinjoner som fyllning. gratinera med ost. alldeles för enkelt för att bli så gott! :-)

    SvaraRadera
  4. Mums så gott! Detta ska jag tillaga!

    SvaraRadera
  5. Likadant här. Håkan skulle nog kunna ha Tacos varje helg men där sätter Anki ner foten.
    Vi har oxå gjort Burritos några gånger och det har blivit kycklingröra som fyllning varje gång faktiskt.
    Annars är tacopaj oxå en bra variation av tacomiddagarna.
    Ha en fortsatt bra vecka!

    SvaraRadera
  6. Hej på er! Vad glad jag blir för er kommentarer! Både gamla som nya läsare ser jag! Det är alltid mycket roligare att blogga då! Kram på er Gourmetmorsan

    SvaraRadera
  7. Det är så olika vad vi fyller dem med. Och Beroende på vad som finns hemma... Hoppas brödet blev gott. Skönt att springa så länge det går innan det blir för kallt.

    SvaraRadera
  8. Hej Remsan!
    Brödet blev suuupergott! Å givetivs ännu godare när man varit ute på en löprunda. Det är helt underbart att springa när luften är hög och lite kylig! Här brukar man kunna springa nästan året runt...så här finns det inga undanflykter :-) Kram Gourmetmorsan

    SvaraRadera