onsdag 15 september 2010

Polkagris- vs Marianne BISCOTTI!


Jag har aldrig bakat biscotti. Åh när jag häromdagen
blev bjuden på hembakade biscotti, tänkte jag nu eller
aldrig! På Söta Saker hittade jag ett grundrecept, som
jag har använt mig av och delade degen på hälften för
att göra två olika smaksättningar... Den ena med
polkagrisar, åh den andra blev choklad med krossad
Marianne... och OJ!!!!! vad goda det blev!
Fick full pott av min mamma och pappa som jag bjöd
in på en liten fika
:D Så nu ska här bakas BISCOTTI,
så enkel och
lätt som det var!

POLKAGRISBISCOTTI
100 gr smält smör
2 dl socker
3 ägg
2 tsk bakpulver
7 dl vetemjöl
en nypa salt, om man vill
1 tsk vaniljsocker
1,5 dl hackade polkagriskar (Jag använde mortel)

Gör så här: Blanda smör, socker och vaniljsocker.
Rör i ett ägg i taget. Blanda mjöl, bakpulver och
salt separat och rör ner det tillsammans med de
hackade polkagrisarna. Knåda degen lätt och
forma till fyra längder. Grädda i 175°C i
15-20 minuter. Skär dem i två cm bitar och
ställ i eftervärme (avstängd ugn) tills de torkat...
gärna över natten!

CHOKLADBISCOTTI med Marianne
100 gr smält smör
2 dl socker
3 ägg
2 tsk bakpulver
7 dl vetemjöl
1 dl kakao
en nypa salt, om man vill
1 tsk vaniljsocker
1,5 dl hackade Marianne (Jag använde mortel)

Gör så här: Blanda smör, socker och vaniljsocker.
Rör i ett ägg i taget. Blanda mjöl, bakpulver, kakao
och
salt separat och rör ner det tillsammans med
den
hackade Mariannen. Knåda degen lätt och
forma till fyra längder. Grädda i 175°C i
15-20 minuter. Skär dem i två cm bitar och
ställ i eftervärme (avstängd ugn) tills de torkat...
gärna över natten!


6 kommentarer:

  1. Det ser jättegott ut. Får ge mig ut på jakt efter "candy canes" det är väl det närmaste polkagrisar jag kan komma här ;)

    SvaraRadera
  2. Gud så gott - vattnas i munnen :)

    SvaraRadera
  3. MMMmm....gillar!! Biscotti är ju så gott. Bakar oftast till jul m saffran i.

    SvaraRadera
  4. Så fiffig du är! Det låter ju onekligen som en grymt god liten biscotti! ;-)

    SvaraRadera
  5. Spännande recept för mig ;9 aldrig prova med Marianne förut hihi ser så grymt gott .

    SvaraRadera
  6. min mamma äälskar biscotti! ska nog banne mig ge mig på detta till julklapp :) helt perfekt ju, låter hur gott som helst!

    SvaraRadera